(+31) 36 2002 139 info@breingeheimen.nl
Mentorles, de belangrijkste les?
Nederlands, Engels en Wiskunde zijn kernvakken. Het belang daarvan is helder. Maar om efficiënt te kunnen leren en plannen zijn studievaardigheden van belang, die liggen aan de basis. En wat te denken van sociale vaardigheden? Het is wel zo handig als leerlingen op een goede manier kunnen communiceren, conflicten kunnen vermijden of oplossen en kunnen samenwerken!
Studievaardigheden, sociale vaardigheden, loopbaan begeleiding en burgerschapsonderwijs ondersteunen de persoonlijke ontwikkeling. Het belang ervan kan niet worden onderschat. Is de mentorles de belangrijkste les? Er is veel te zeggen voor een gedeelde plaats met de kernvakken.
Mentor of coach?
Mentorlessen worden op veel verschillende manieren ingevuld. We bespreken een aantal invullingen die wij tegen zijn gekomen. Er zijn er vast nog veel meer!
Sommige scholen kiezen ervoor een beperkt aantal docenten de rol van mentor te geven. De mentoren kunnen zich op die manier ’specialiseren’ in het mentorschap. De ervaringen met deze opzet zijn goed. Er wordt gebruik gemaakt van het talent van sommige docenten om een hele goede mentor te zijn!
Vakmentoren kiezen vaak voor een vaste lesmethode naast de tijd die ze beschikbaar houden voor individuele gesprekken met leerlingen. Breingeheimen is zo’n methode.
Het meest voorkomend is dat een docent mentor is van één klas. Regelmatig hebben leerlingen twee uur per week mentorles, een uur voor ‘werkbespreking’ en een uur voor bijvoorbeeld lessen Breingeheimen. Maar er zijn ook scholen die dagelijks inzetten op de begeleiding van leerlingen door hun mentor of coach.
In de lesvoorstellen van Breingeheimen heeft de mentor een coachende rol. Er wordt gebruik gemaakt van afwisselende werkvormen en samenwerkend leren. Leerlingen leren veel van de interactie met elkaar! We gaan er soms vanuit dat leerlingen buiten de les wel met elkaar zullen overleggen over leren, maar dat blijkt helaas tegen te vallen, vooral onder jongens. Gestructureerde lessen waarin leerlingen ook met elkaar in gesprek gaan bieden ondersteuning.
Breingeheimen: lesmateriaal gebaseerd op onderzoek
Breingeheimen Studievaardigheden en Sociale vaardigheden zijn gebaseerd op onderzoek. In de werkboeken voor leerlingen staan Breingeheimen, korte stukjes informatie over resultaten van onderzoek die inzicht bieden en leerlingen motiveren in hun eigen ontwikkeling.
In een meta-analyse van onderzoeken naar de puberteit werd geconcludeerd dat vooral motivatie bepaalt of jongeren gebruik maken van functies in hun prefrontale cortex, functies als logisch denken, aandacht en concentratie, verbanden zien, langetermijnplanning, gevolgen van gedrag inschatten en impulsbeheersing. Motivatie van jongeren wordt sterk beïnvloed door sociale en emotionele factoren. Aangezien de intrinsieke motivatie van leerlingen niet altijd even groot is voor leren, is het van belang de emoties en motivatie van leerlingen op te warmen. Een belangrijke taak die de mentor als begeleider past.
Kant-en-klare integratie studievaardigheden en sociaal-emotionele vaardigheden
Heeft u, of een collega, nog niet veel ervaring als mentor? Het kan best spannend zijn om dit aspect van opvoeden (naast het lesgeven dat u gewend bent) op u te nemen. Met de handleiding met achtergronden en lesvoorstellen van Breingeheimen kunt u zelfstandig aan de slag, maar u kunt ook gebruikmaken van een studiedag om meer thuis te raken in de achtergronden van het materiaal en praktische tips te krijgen voor het geven van de lessen. Een studiedag volgen kan met een tijdsbesteding vanaf 2 uur. Maar inzetten op een training van uw team van een volledige dag op locatie biedt de beste basis.
In de gratis Startersgids ziet u niet alleen de leerlijnen van de materialen, maar ook praktische verdelingen van lessen Studievaardigheden en Sociale vaardigheden als u die beide wilt integreren in de mentorles.
Materiaal kiezen
U kunt hierna kiezen welke invulling u wilt geven aan de mentorles. U krijgt dan alle methoden op dat gebied te zien. Vervolgens kunt u kiezen voor het materiaal dat aansluit bij het niveau van uw leerlingen.
Bent u ervaren? Dan kunt u eventueel ook zelf lesmateriaal samenstellen op basis van lessen van Breingeheimen. Zo kiest u de lessen die het beste passen bij uw leerlingen en maakt u uw eigen leerlijn. Meer informatie over Breingeheimen Modulair vindt u hier.